dareckiserwis.pl
dareckiserwis.plarrow right†Samochodyarrow right†Od Brabusa po Carlex – najciekawsi tunerzy marek samochodowych
Michał Derecki

Michał Derecki

|

30 października 2025

Od Brabusa po Carlex – najciekawsi tunerzy marek samochodowych

Od Brabusa po Carlex – najciekawsi tunerzy marek samochodowych

Motoryzacja to temat rzeka. Kto w końcu nie miał za dziecka wymarzonego samochodu, który chciałby przerobić po swojemu? Tuning to nie tylko podkręcanie silnika, ale i odskocznia od tej nudnej, fabrycznej masówki, jaką serwują nam koncerny motoryzacyjne. Nic więc dziwnego, że branża ta przyciąga wielu ludzi. A o najciekawszych opowiemy w tym artykule!

Historia i legenda Brabusa

Największą sławą w branży cieszy się Brabus. Jak podaje serwis Intercars ta niemiecka firma jest liderem w dziedzinie tuningu. I to nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Wszystko za sprawą przeróbki Mercedesa G–Class z mocą ponad 700 KM. To właśnie po tej przeróbce, auto stało się jednym z najszybszych SUV–ów na świecie. Na uwagę w świecie motoryzacji zasłużyły także:

  • Brabus Rocket 900 – w 2006 roku ustanowił rekord prędkości wśród seryjnie produkowanych aut.
  • Brabus G V12 900 „One of Ten" – potężny V12 na bazie Klasy G
  • Brabus E V12 7.3 S – najszybsza limuzyna świata w 1995
  • Brabus 900 Maybach – ekstremalnie luksusowa wersja SUV.

Projekty tej marki to istny kosmos. Tuning Brabusa to przede wszystkim moc, która aż wgniata w fotel. Z drugiej strony to także wnętrza, przy których nawet amerykański Rolls–Royce może się schować. Dowodem tego jest pojawienie się Rocketa, co sprawiło, że świat motoryzacji na chwilę wstrzymał oddech. Jak napisał na swojej stronie Forbes:

„Dwumiejscowy supersamochód coupé Brabus 1000, bazujący na modelu Mercedesa, jest obecnie szczytem ekstrawagancji Brabusa. A wszystko za sprawą 1 000 koni mechanicznych, które sprawiają, że auto może osiągnąć 100 km/h w zaledwie 2,6 sekundy!”

Co więcej, dla Brabusa tuning to nie tylko liczby. Marka ta uwielbia bawić się detalem, bo wie, że diabeł tkwi właśnie w szczegółach. Tym samym Brabus pokazuje, że tuning to nie tylko chałtura dla nastolatków, ale i prawdziwe rzemiosło. Nic więc dziwnego, że od chwili założenia w 1977 r. firma ta cały czas utrzymuje się na fali.

Carlex Design – sztuka w nowoczesnym wydaniu

Na wyróżnienie zasługuje także Carlex Design. Jeszcze kilka lat temu mało kto przypuszczał, że Polacy mogą zrobić takie show na światowych salonach. A tu proszę – mamy nokaut. Chłopaki i dziewczyny z Carlexa kroją wnętrza jak artyści, łącząc skórę, drewno, metal i cholera wie co jeszcze. A wszystko po to, żeby klient poczuł się jak w prywatnym odrzutowcu. Do największych sukcesów marki należą:

  • G–Falcon – najsłynniejsza przeróbka Mercedesa klasy G
  • Mini Countryman Steampunk – inspirowany erą wiktoriańską
  • Lamborghini Aventador J – jeden z najbardziej unikalnych modeli na rynku
  • Jaguar XJC – unikatowy projekty na bazie luksusowego Jaguara.

Co więcej, Carlex Design nie boi się współpracować z artystami. Jak czytamy w serwisie BiznesNaOstro marka ma na swoich usługach ponad 150 osób – w tym najlepszych tapicerów, jubilerów, luksusowych projektantów, a nawet i rzeźbiarzy! Z kolei jak podaje na swoich łamach Business Insider Polska:

„Carlex Design łączy w sobie pasję i nieszablonowe podejściem do klienta, czego przykładem jest akcja z „maluchem" dla Toma Hanksa.”

Chodzi bowiem o słynnego malucha podarowanemu gwiazdorowi w 2016 r. Podczas jego wizyty w Budapeszcie. I choć była samochód podarowano za darmo, a marka nic na tym nie zarobiła – cała akcja przyniosła firmie rozgłosu na całym świecie. O polskim maluchu pisano nawet w GQ Latino. Przeróbka malucha była na tyle unikatowa, że aktor ściągnął auto do Los Angeles, gdzie ponoć od czasu do czasu wciąż go używa.

Polska scena tuningowa na tle światowym

Carlex Design to nie jedyna polska firma zajmująca się tuningiem aut. Jak podaje Selected w kraju działa bowiem ponad 200 firm specjalizujących się w tuningu. Co więcej, można je śmiało porównać do branży hazardowej. Tuning i hazard mają wiele wspólnych mianowników – emocje, luz, chęć wygranej, czy pokazania się. Podobnie jak każde legalne polskie kasyno online z serwisu recenzji, tak i firmy tuningujące auta są regulowane przez prawo. W ich przypadku sprawdza się jednak m.in. czy pojazdy posiadają homologację i spełniają normy emisji spalin. Wszystko musi być zgodne z normami, inaczej bowiem nie przejdzie przeglądu. Wszystko tak samo jak w kasynie. Licencja placówki jest wskaźnikiem niezawodności i stabilności.

W ostatnich latach dużo się pozmieniało, a polskie warsztaty rosną jak grzyby po deszczu. Co więcej, wyróżnia je nie tylko finezja, ale i wysoki poziom. Można śmiało powiedzieć, że polski tuning nie odbiega od tych zagranicznych gigantów. Sukcesy Carlex i PPG Poland zainspirowały wiele pomniejszych zakładów, które coraz chętniej wystawiają się na targach motoryzacyjnych w całej Europie.

Tuning to sztuka

Patrząc na auta po tuningu, ciężko nie zgodzić się z tym, że są one dziełem samym w sobie. Trochę jak tatuaże: jedni robią, żeby się wyróżnić, inni, żeby wyrazić siebie i odróżnić na tle masowej produkcji. A polskie warsztaty na tym polu coraz bardziej pokazują pazura. I choć w porównaniu do Niemiec, polska scena tuningowa jest znacznie młodsza, stała się inspiracją dla wielu zachodnich koncernów samochodowych.

Tuning to nie tylko auto. To ludzie, społeczność, godziny spędzone w garażu, śmiech, porażki, sukcesy, które sprawiają, że w końcu wszystko zaczyna grać. Tuning łączy w sobie kreatywność, technologię, naukę oraz pasję do motoryzacji. To również emocje, rywalizacja, a dla wielu ludzi z branży – także i styl życia.

Udostępnij artykuł

Autor Michał Derecki
Michał Derecki
Jestem Michał Derecki, pasjonatem motoryzacji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. Moja przygoda z samochodami zaczęła się w młodym wieku, a z biegiem lat rozwijałem swoje umiejętności w zakresie mechaniki, diagnostyki oraz nowoczesnych technologii motoryzacyjnych. Posiadam również certyfikaty potwierdzające moją wiedzę oraz umiejętności, co pozwala mi na rzetelne i fachowe podejście do tematów, które poruszam. Specjalizuję się w analizie trendów motoryzacyjnych, recenzjach pojazdów oraz poradach dotyczących eksploatacji samochodów. Moje artykuły są wynikiem skrupulatnych badań oraz osobistych doświadczeń, co sprawia, że są one nie tylko informacyjne, ale również praktyczne dla każdego kierowcy. Staram się przedstawiać tematy w sposób przystępny, aby każdy mógł zrozumieć złożoność motoryzacji. Pisząc dla dareckiserwis.pl, moim celem jest dzielenie się wiedzą i pasją do motoryzacji, a także dostarczanie czytelnikom wartościowych informacji, które pomogą im podejmować świadome decyzje dotyczące ich pojazdów. Zobowiązuję się do publikowania treści, które są dokładne, aktualne i oparte na sprawdzonych źródłach, aby każdy mógł zaufać moim wskazówkom i rekomendacjom.

Zobacz więcej

Jak dobrze umyć samochód ręcznie?

Jak dobrze umyć samochód ręcznie?

Mycie samochodu ręcznie to doskonały sposób, aby zadbać o jego wygląd i stan techniczny. Dbanie o czystość karoserii nie tylko poprawia estetykę pojazdu, ale także chroni go przed działaniem korozji i innych czynników zewnętrznych. W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak skutecznie i bezpiecznie umyć swój samochód.

Michał Derecki

Michał Derecki

-

21 maja 2025

Od Brabusa po Carlex – najciekawsi tunerzy marek samochodowych